Ponieważ w Górach Sowich pozostało kilka ciekawych miejsc, które warto zobaczyć z rowerowego siodełka, proponuję ponownie wpaść tam na kilka dni. Dzień pierwszy to trasa z Wrocławia w te piękne góry. Najszybsza i najkrótsza droga DK35, która tam prowadzi jest nudna i niebezpieczna, proponuję trasę alternatywną. Z Wrocławia wyjeżdżamy na południe. W Tyńcu Małym skręcamy w lewo i dalej przez Żerniki Małe, Krzyżowice docieramy do Gniechowic. Tu nie skręcamy w prawo, do głównej drogi, ale jedziemy prosto równolegle do głównej szosy i przez Olbrachtowice ( tu w prawo) i Mirosławiczki, wyjeżdżamy na spokojniejszą już drogę Mirosławice – Sobótka. W Sobótce, na głównym skrzyżowaniu skręcamy w prawo i omijamy Śl... ężę od zachodniej strony. To moim zdaniem, najbardziej malowniczy odcinek naszej wycieczki. Droga tu jest pofalowana z pięknym widokiem na Ślężę z jednej i Gór Sowich z drugiej strony. Wcześniej, tuż za Sobótką, po prawej stronie drogi, można odnaleźć zalany stary kamieniołom, czyli Jezioro Szmaragdowe. Dojście do wody jest bardzo trudne, a woda, jak to w kamieniołomie, bardzo zimna. Z żalem rezygnuję z możliwości ochłodzenia się. Jedziemy dalej Sady, Mysłaków i Wiry. Teraz czeka nas pierwsza niewielki podjazd. To Przełęcz Jędrzejowicka ( 277 m npm.), dzieląca Masyw Raduni i Wzgórza Kiełczyńskie, które teraz objeżdżamy od południa. W Boleścinie skręcamy w lewo na DK 382 a po kilometrze w prawo i dojeżdżamy do Krzyżowej. W miejscowości tej znajduje się odrestaurowany pałac hrabiego Helmuta von Moltke, w którym to pałacu, odbywały się tajne spotkania organizacji antynazistowskiej "Kręg z Krzyżowej". Po nieudanym zamachu na Hitlera 20.07.1944r. w Wilczym Szańcu, wszyscy członkowie tej organizacji zostali rozstrzelani. Dalsza część naszej wycieczki to już wjazd w Góry Sowie. Z Krzyżowej kierujemy się dalej na południowy zachód, pod wiadukt kolejowy. Za wsią Wieruszów kończy się asfalt. Teraz około jednego kilometra jedziemy początkowo drogą przez pola, a następnie w dół przez las. Droga ta kończy się na terenie dawnego folwarku w miejscowości Bojanice. Gdy wyjedziemy na drogę asfaltową, skręcamy najpierw w lewo, a następnie w prawo. We wsi Burkatów skręcamy w lewo na drogę Świdnica – Jedlina Zdrój. Kolejnymi ciekawymi miejscowościami na naszej trasie to najpierw Lubachów z zaporą wodną na jez. Bystrzyckim, a następnie Zagórze Śl. z pięknym zamkiem Grodno, położonym na zalesionym wzgórzu. Za Zagórzem Śl. droga malowniczo wije się obok rzeki Bystrzyca. Ostatnią atrakcyjną miejscowością na naszej trasie, to Walim. W okolicy tej dużej wsi znajduje się siedem kompleksów tajemniczych sztolni Riese, z okresu II wojny światowej.

• Następne wycieczki po Górach Sowich to drugi dzień Wokół Gór Sowich II. Trzeci dzień Walim - przeł. Niedźwiedzia - g. Soboń - Walim. i czwarty dzień Walim - Świdnica - Jo rdanow Śl. - Wrocław

• 14.03.2013
  • 4/5
    Wrażenia z przejazdu
    4/5
    Trudność trasy

To moj kolejny wariant trasy Wrocław - Góry Sowie, ale chyba najbardziej atrakcyjny turystycznie.