Kraków - Zielonki - Olszanica
Kraków - Zielonki - Olszanica
Kraków - Zielonki - Olszanica
Kraków - Zielonki - Olszanica
Kraków - Zielonki - Olszanica
Kraków - Zielonki - Olszanica
Kraków - Zielonki - Olszanica
Kraków - Zielonki - Olszanica
Kraków - Zielonki - Olszanica
Kraków - Zielonki - Olszanica
Kraków - Zielonki - Olszanica
Kraków - Zielonki - Olszanica
Kraków - Zielonki - Olszanica
Kraków - Zielonki - Olszanica
Kraków - Zielonki - Olszanica
Kraków - Zielonki - Olszanica
Kraków - Zielonki - Olszanica
Kraków - Zielonki - Olszanica
Kraków - Zielonki - Olszanica
Kraków - Zielonki - Olszanica
Kraków - Zielonki - Olszanica
Kraków - Zielonki - Olszanica
Kraków - Zielonki - Olszanica
Kraków - Zielonki - Olszanica
Kraków - Zielonki - Olszanica
Kraków - Zielonki - Olszanica
Kraków - Zielonki - Olszanica
Kraków - Zielonki - Olszanica
Kraków - Zielonki - Olszanica
Kraków - Zielonki - Olszanica
Kraków - Zielonki - Olszanica
Kraków - Zielonki - Olszanica
Kraków - Zielonki - Olszanica
Kraków - Zielonki - Olszanica
Kraków - Zielonki - Olszanica
Kraków - Zielonki - Olszanica
Kraków - Zielonki - Olszanica
Kraków - Zielonki - Olszanica
Kraków - Zielonki - Olszanica
Kraków - Zielonki - Olszanica
Kraków - Zielonki - Olszanica
Kraków - Zielonki - Olszanica
Kraków - Zielonki - Olszanica
Kraków - Zielonki - Olszanica
Kraków - Zielonki - Olszanica
Kraków - Zielonki - Olszanica
Kraków - Zielonki - Olszanica
Kraków - Zielonki - Olszanica
Kraków - Zielonki - Olszanica
Kraków - Zielonki - Olszanica

Kraków - Zielonki - Olszanica

Kolejna część trasy po szlaku Twierdzy Kraków. Tym razem proponowany start jest z FORTU SUDÓŁ, będącym zarazem metą wschodniej pętli. Spod fortu kierujemy się moment ul. Powstańców, ale pierwsze skrzyżowanie z ul. Reduta i skręcamy w prawo a za wiaduktem znów w prawo. Po 200m skręt w lewo i cały czas prosto do zabudowanego osiedla Łysa Góra, jest ono w sąsiedztwie FORTU ŁYSA GÓRA( jest dostępny jeden z największych na północy Krakowa). Pozwiedzaniu ruszamy dalej w kierunku drogi krajowej 7, która przecinamy i przejeżdżamy na drugą stronę, gdzie od razu rzuca się w oczy dobrze odrestaurowany FORT koszarowy WĘGRZCE( zwiedzanie za zgodą właściciela). Następnie kierujemy się na północny-zachód w kierunku Zielo... nek. Korzystając z gminnych dróżek dojeżdżamy do skrętu z główną drogą gminy gdzie kierujemy się na północ. Po ok 5 km będziemy mieć skrzyżowanie koło kościoła Bibicach, gdzie skręcamy w lewo. Za raz po 100 metrach jazdy po lewej stronie drogi w odległości ok 50m będzie lasek- jest to FORT pomocniczy BIBICE (niezabezpieczony). Dojazd jest szutrowy. Po wyjeździe z tego fortu kierujemy się dalej w stronę Zielonek. Po 100m tuż za cmentarzem, będzie skrzyżowanie w prawo- jest to droga do głównego fortu północnej linii obrony-FORT ZIELONKI (bardzo potężny, zmieniony w hotel). Po zwiedzaniu i postoju ruszamy dalej w kierunku Zielonek. Po drodze mijamy po prawej stronie polową baterię artyleryjską. Jedziemy cały czas do centrum Zielonek, tam na skrzyżowaniu skręt w prawo, a zaraz potem w lewo. Potem cały czas prosto jedziemy drogą na północny-zachód. Na końcu skręcamy w lewo, następnie dalej prosto do końca drogi, gdzie pojawi się przed nami skrzyżowanie z ul. Pękowicką i skręt w lewo. Po niecałych 50 m warto skręcić w prawo do FORTU TONIE( tak jak Zielonki ważny pod względem wielkości i ważności; obszar ma jeszcze większy niż Zielonki). Po zwiedzaniu na moment cofamy się do skrzyżowania z Pękowicką i skręcamy w prawo. Tym razem, zaraz po lewej stronie na ogrodzonym terenie znajduje się FORT PĘKOWICE (dostęp tylko za zgodą właściciela). W dalszej podróży kierujemy się w stronę Krakowa. Po lewej stronie miniemy baterię polową pomocniczą do fortu Pękowice. Jadąc w dół dojedziemy do bardzo ciekawego elementu architektury, a mianowicie do CZERWONEGO MOSTU, będącego skrzyżowaniem dróg rokadowych łączących forty.Z tego mostu skręcamy w ulicę Waliszewskiego i dalej w ul. Na Zielonki. Potem po dojeździe do ulicy łokietka- skręt w lewo i zaraz w prawo w ul. Gaik. tą drogą dojedziemy do Jasnogórskiej i tu kolejny skręt w lewo. Po 50 m skręcamy w ul. Ojcowską. Następnie jedziemy Ojcowską przechodzącą w Budrysów, gdzie na skrzyżowaniu z ul. Szarotki skręcamy w prawo. Tą ulicą dojedziemy do ul. Pasternik, i skręcamy w prawo. Po 200 m dojedziemy do byłych terenów wojskowych(obecna strzelnica). Znajduje się tam FORT PASTERNIK. Zaraz obok niego znajdują się relikty fortu CHRUŚCIE(ok 200 metrów w głąb terenu wojskowego)(możliwe trudności w zwiedzaniu). Po przerwie przy terenie strzelnicy ruszamy ul. Pasternik w stronę Krakowa, i na pierwszym skrzyżowaniu z ul. Tetmajera skręcamy w prawo. Następnie kierujemy się moment ul. Łopuszanki ale po 50 m skręcamy w lewo w Witkiewicza. Następnie skręcamy w prawo w ul. Brzozowskiego i mamy krótki zjazd. Na końcu drogi skręt w prawo i jesteśmy przed FORTEM MYDLNIKI. Z tego fortu zjeżdżamy Długoszewskiego, skręcamy i jedziemy pod tunelem w Godlewskiego. Dojeżdżając do ul. Balickiej skręcamy w prawo a potem na skrzyżowaniu z Zakliki z Mydlnik w lewo. Następny skręt jest w prawo w ul. Becka, po 2 km znów w prawo w Olszanicką. Następnie skręt w lewo w Leśmiana, ale od razu odbijamy w prawo w Nad Źródłem i za moment w prawo w Kosmowskiej tą drogą dojeżdżamy do FORTU OLSZANICA( odrestaurowany, można go zwiedzić). Wyjeżdżamy z fortu w prawo i jedziemy dalej do skrzyżowania z rzepichy gdzie jest skręt w prawo. Cały czas tą drogą dojedziemy do skrzyżowania z Zakamycze- tutaj kolejny skręt w prawo ale za moment odbijamy w lewo w ul. Orła. Przed nami podjazd pod górę. Na szczycie jest skrzyżowanie z ul. Do Obserwatorium - tutaj znajduje się adaptowany na obserwatorium UJ FORT SKAŁA (możliwe zwiedzanie za zgodą portiera)( cechą charakterystyczną jest fakt, że to jedyny fort w Krakowie typu górskiego). Po postoju ruszamy dalej ul. Orła. Dopiero za skrzyż. z ul.Rędzina skręcamy w prawo i jedziemy do klasztoru kamedułów w Krakowie. Tuż przed wjazdem do lasu mijamy po lewej szaniec piechoty znajdujący się na obrzeżu lasu(jest dobrze ukryty). Potem podjazd pod klasztor i chwila przerwy.Potem kolejny skręt w lewo na Al. Wędrowników i zjazd, do ul. Kś. Józefa, szybki przejazd na ul skręt i już zbliżamy się do kompleksu BIELANY. teraz szybki skręt w lewo i po prawej stronie ul. Kruczej zauważymy Dwa otwarte stanowiska polowej artylerii fortu Bielany - można je swobodnie zwiedzać(widok jest bardzo ładny na zachód doliny Wisły). Dalej jadąc ul. Kruczą w lesie odnajdujemy ukryte stanowisko drugiej baterii artylerii kompleksu Bielany. Dalej skręcamy w Kś. Józefa w prawo, ale pilnujmy się bo po prawej stronie jest zjazd do prowizorycznego schronu dla obsługi dział niższej baterii i wały dla piechoty. Kolejny kierunek jaki obieramy jest trasa na Kraków. Pierwsze rozwidlenie dróg i musimy skręcić w lewo w ul. Gajówka. Droga zmienia się w ubitą ścieżkę prowadzącą do al. Żubrowej zaraz obok ZOO. Warto wybrać się Al. Do kopca na kopiec Piłsudzkiego, gdzie możliwym będzie podgląd ogromu odległości jaką już odbyliśmy. Z kopca wracamy do Zoo, a następnie kierujemy się ulicami Leśną, Starowolską i Al. Waszyngtona na FORT KOŚCIUSZKO. Jest to ostatni fort na tej trasie. W forcie jest muzeum fortu i Twierdzy Kraków. Płatny jest wstęp na kopiec i do muzeum( na kopiec Piłsudzkiego można wejść za darmo). Z kopca szybki zjazd Al. Waszyngtona do pętli tramwajowej salwator. Trasa w 70 % jest po drogach asfaltowych, 30 % to trasy po szutrzez lub ubitej ziemi. Trasa do przejazdu całodniowego - polecana dla wprawnych rowerzystów.


    Opinie

  • Bardzo fajna trasa. Przejechałam w ratach...

    kate_asx5100 • 09.08.2012
  • Polecam, b. fajna trasa.

    quertes • 10.06.2012
  • Fajna trasa na cały dzień. Dobrze jest zrobić kilka postojów.

    swirus • 07.09.2011

Mapa

Ta trasa nie posiada jeszcze oceny.
2.3/5
Trudność trasy
43.82
Kilometrów