Okolice Lubina, wbrew powszechnej opinii, są bardzo atrakcyjne dla turystów rowerowych. Tereny w powiecie lubińskim są bardzo lesiste, lekko pagórkowate, z bardzo dużą ilością ścieżek leśnych i polnych oraz rozbudowaną siecią dróg lokalnych, na których rowerzyści mogą się czuć stosunkowo bezpiecznie. Marian Hawrysz prezes oddziału Zagłębie Miedziowe Polskiego Towarzystwa Turystyczno-Krajoznawczego wytyczył Lubiński Szlak Rowerowy, biegnący wokół stolicy powiatu. Szlak jest znakowany kolorem niebieskim. Trasa ma 56 kilometry długości (bez dróg dojazdowych). Najwyższy punkt znajduje się na wysokości 190 m n.p.m. (pomiędzy Koźlicami a Zalesiem w czasie przekraczania drogi relacji Lubin-Rudna), a najniższy na ... 104 metrach n.p.m. (w połowie drogi pomiędzy Czerńcem a Niemstowem). Z Lubina, do szlaku, można dojechać wieloma drogami dojazdowymi. Opis szlaku rowerowego zaczynamy od wsi Obora Od kościoła pod wezwaniem św. Antoniego na wschód trasa biegnie do Brunowa. Opisywać jednak będziemy bieg szlaku w odwrotnym kierunku. Jadąc od skrzyżowania przy kościele około 70 metrów drogą w kierunku Szklar Górnych natrafimy na drogę w prawo. Początkowo ulica jest asfaltowa, ale wnet przekształca się w drogę gruntową i biegnie wzdłuż boiska piłkarskiego. Uwaga po kilkuset metrach następuje rozwidlenie dróg; należy jechać w lewo. Ścieżka biegnie polami i lasami, aż do przejazdu kolejowego trafiając na zaplecze ZG Lubin. Od przejazdu jadąc asfaltową drogą dojeżdżamy do bardzo ruchliwej i niebezpiecznej dla rowerzystów drogi krajowej nr 3. Znaki dalej prowadzą na drugą stronę tej dwupasmowej drogi. Radzimy zejść z roweru i przejść w dogodnym i bezpiecznym momencie. Na mapie powiatu lubińskiego szlak biegnie wzdłuż płotu Pol-Miedż Trans i parkingu przy ZG Lubin do wyjazdu z parkingu. Przejście w tym miejscu może być bezpieczniejsze. Następnie droga biegnie lasem, równolegle do szosy. Zanim dojedzie się do szosy prowadzącej do Rynarcic trzeba pokonać przeszkodę zespół rur do transportu masy poflotacyjnej. Następnie trasa biegnie wyżej wspomnianą drogą (około 700 metrów). Szlak z drogi skręca w las i biegnie około 900 metrów na południowy wschód. Skręca pod kątem prostym i dociera do wsi Gola. We wsi Gola, na skrzyżowaniu droga skręca pod kątem prostym i biegnie w górę do lasu. Po 2 km dociera do Koźlic, gdzie na skrzyżowaniu należy skręcić w prawo. Przejazd przez tor kolejowy i należy zjechać w prawy skos na drogę szutrową, a potem leśną. Po około 800 metrach trasa dociera do ruchliwej drogi relacji Lubin-Rudna. Przekraczając tę drogę jesteśmy w najwyższym miejscu szlaku (190 m n.p.m.). Od tego miejsca przez wiele kilometrów szlak biegnie drogą asfaltową. Po 1 kilometrze szlak dociera do małego przysiółku Zalesie. Ostry skręt w prawo na skrzyżowaniu, 1,5 kilometra i wieś Składowice. Na skrzyżowaniu z drogą główną ostro w lewo, następnie wśród pól i lasów jedziemy do Ustronia, a następnie do Dąbrowy Górnej. W Dąbrowie skręcamy przy przystanku autobusowym w prawo kierując się do Siedlec. W Siedlcach przekraczamy bardzo ruchliwą szosę biegnącą z Lubina do Ścinawy. Wjeżdżamy w drogę przy kościele, a następnie ostro w prawo kierujemy się do Czerńca. W tej wsi kończy się długi odcinek asfaltowy. Droga szutrowa biegnie wśród łąk na południe. Po drodze pokonujemy rzekę Zimnicę, po przekroczeniu której mamy najniżej położony odcinek szlaku (104 m n.p.m). Po kilku kilometrach dojeżdżamy do asfaltowej szosy w Niemstowie, na której skręcamy w prawo (na zachód). Dojeżdżamy do bardzo ruchliwej drogi relacji Wrocław-Lubin. Na szczęście pędzące samochody widać na kilka kilometrów. Przeskakujemy na drugą stronę, kilkaset metrów asfaltem i mamy drogę szutrową, która doprowadzi nas do Pieszkowa. W połowie tego odcinak skręt pod kątem prostym w lewo, a potem w prawo. We wsi wracamy na asfalt i w taki sposób docieramy do skrzyżowania z drogą prowadzącą z Lubina do Raszówki. Przejazd na drugą stronę i asfaltem do lasu kierując się na zachód do Gorzelina. Uwaga: jeszcze przed Gorzelinem skręcamy skosem z asfaltu w drogę polno-leśną. Jazda asfaltem wydłuży na trasę tylko o kilkaset metrów. W Gorzelinie szlakiem niebieskim kierujemy się na północny-zachód do Chróstnika. Uwaga w tej wsi niebieski szlak krzyżuje się z zielonym. Połowa tego odcinka biegnie w lesie, a połowa polami. W Chróstniku przekraczamy kolejną bardzo ruchliwą drogę (z Legnicy do Lubina). We wsi, w pobliżu kościoła, kierujemy się na zachód mijając po drodze remontowany pałac (po prawej ręce). Za wsią kończy się asfalt. Droga biegnie lasem szeroką leśną drogą. Po około 4 kilometrach na skrzyżowaniu leśnych dróg skręt pod kątem prostym na północ. Mijamy maleńką wioskę leśną Bolanów i po kilku kilometrach docieramy do Gorzycy. Przeskakujemy przez główną drogę. Po niecałych 100 metrach kierujemy się skosem w lewo, na północny-zachód. 1 kilometr lasem i przekraczamy kolejną ruchliwą drogę z Lubina do Chojnowa. Lasem i polami docieramy do Brunowa. Skręcamy na drodze głównej w prawo (na północny wschód) kierując się do budynków postpegieerowskich. Ciągle kierując się na północny wschód wjeżdżamy w pola. Droga prowadzi do wsi Obora. Ostatni odcinek prowadzi w lasem. Dawniej szlak biegł brzegiem lasu, ale postawiony płot zmusza do wyboru drogi leśnej. Docieramy do punktu wyjścia przy kościele pod wezwaniem świętego Antoniego.

• Zgubiłem się trochę w Dąbrowie Górnej, pojechałem do Dolnej i musiałem zawrócić, z Gorzelina do Chróstnika też inaczej trochę pojechałem i wyszlo mi 72km Ale trasa godna polecenia, na przyszłość już wiem jak pojechać :)

p1u70 • 05.08.2012
  • Ładna trasa dookoła Lubina. Dość płaska, ale malownicza. Szlak wiedzie głównie przez lasy i pola.

gteki2 • 25.07.2011

Ta trasa nie posiada jeszcze oceny.