Zaczynamy w Szymbarku przy budynku nowej szkoły. Po chwili jesteśmy przy głównej drodze. Na niej skręcamy w prawo i na skrzyżowaniu ponownie w prawo. Teraz długawym podjazdem do drogi krajowej nr 20 (po drodze można skręcić do Centrum Edukacji i Promocji Regionu (dom do góry nogami, dwór szlachecki, najdłuższa deska świata, itp.), którą przejeżdżamy na wprost. Teraz szutrówką do Piotrowa, tam w prawo i przez Grabowo do Grabowa Kościerskiego. Pod koniec wsi w lewo do drogi nr 224 (po prawej Jezioro Grabowskie). Na tej drodze po kilometrze ponownie w prawo i przez Grabówko do Będomina. Znajduje się tutaj Muzeum Hymnu Narodowego (w dawnej posiadłości Wybickich). Warto wejść i zwiedzić. Od bramy wjazdowej na te... ren Muzeum na wprost ciekawą aleją do drogi nr 221. Na niej w prawo około 2 kilometrów do miejscowości Zielenin. Tam w prawo i po 500 metrach w lewo przez Mały Klincz do poprzecznej drogi (1,5 km za Małym Klinczem). Tam w lewo i po kolejnych 400 metrach w prawo. Dojedziemy teraz do drogi nr 20. Na niej w lewo do Kościerzyny. Po drodze przecinamy linię kolejową i docieramy do rynku w tym miasteczku. Z rynku ulicami Partyzantów, Kościelną i Ogrodową do ulicy Klasztornej, na której w lewo. Przejeżdżamy na wprost drogę nr 20. Po 1km w prawo w ulicę Chojnicką i po chwili w lewo w drogę gruntową. Po dojeździe do asfaltu w lewo (ul. Cegielnia) i cały czas prosto między Jeziorami Osuszyno i Okrężyce do wyraźnego poprzecznego duktu w pobliżu wsi Lizaki. Tu w lewo i po chwili w prawo. Na rozjeździe w lewo do miejscowości Juszki. Tam w prawo i cały czas na południe do wsi Gołuń. Tutaj dalej na południe wschodnim skrajem Jeziora Gołuń, potem w prawo i w lewo (dróżka prowadzi wzdłuż wspomnianego jeziora). Dojedziemy w ten sposób do Wdzydz Tucholskich. Tu należy wyjechać na główną asfaltową drogę i skręcić w lewo. Teraz cały czas tą drogą w okolice miejscowości Olpuch. Nie przekraczamy jednak linii kolejowej ale skręcamy przed nią w lewo i wzdłuż Jeziora Kotel (po prawej) dojeżdżamy w okolice Gołunia. Tam w prawo (asfalt przejeżdżamy na wprost) i na pierwszej leśnej dróżce w lewo a po 800 metrach w prawo. Teraz na dwóch kolejnych rozjazdach w lewo, potem w prawo, ponownie w lewo i znów w prawo. Teraz wzdłuż linii kolejowej. Potem przez przejazd w prawo i na wschód do drogi nr 214. Na niej w lewo do wsi Sarnowy, gdzie skręcamy w prawo i przez Wielki Podleś i Wielki Klincz kierujemy się do wsi Puc z jeziorem o tej samej nazwie. Tuż przez tym jeziorem w lewo i przez miejscowości Dobrogoszcz i Kaliska Kościerskie do Sikorzyna (dworek Wybickich - można zwiedzać). Od dworku asfaltem do poprzecznej drogi, na której w prawo. Dojedziemy nią do punktu startu w Szymbarku. Wycieczka jest długa, jej spora część prowadzi w terenie (ścieżki leśne mogą być sporym utrudnieniem). Trasa wycieczki przebiega wzdłuż wielu naprawdę pięknych jezior co stanowi jej wielką zaletę. Ja przejechałem ją z sakwami. Bez obciążenia będzie zdecydowanie łatwiej. Polecam!

• Lasy i jeziora dominują na tej trasie. Niesamowicie atrakcyjna wycieczka.

yacek • 21.12.2009

Ta trasa nie posiada jeszcze oceny.